Spanningshoofdpijn door stress

Oefentherapie bij spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn

Hoofdpijn komt veel voor. Meestal gaat het vanzelf weer weg. Soms is hoofdpijn echter zo erg dat normaal functioneren bijna onmogelijk is. De hoofdpijn blijft terugkomen of wordt zelfs chronisch. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, waarvan migraine en spanningshoofdpijn het meest bekend zijn. Spanningshoofdpijn, ook wel tension-type headache (TTH) genoemd, is met behulp van een oefentherapeut positief te beïnvloeden.

Symptomen en oorzaken

Het kenmerkende van spanninghoofdpijn is een drukkend, trekkend of klemmend gevoel om het hoofd (strakke band, helm), dat zowel aan één als aan beide zijden voor kan komen. Meestal gaan deze klachten vooraf gepaard met een gespannen gevoel in nek en schouders. De oorzaak van spanningshoofdpijn is een te hoge spanning van de spieren die van de schouders naar de nek en het hoofd lopen. Deze verhoogde spierspanning kan worden veroorzaakt door:
stress
verkeerde houding
slaapproblemen

Oefentherapie helpt!

Oefentherapeuten zijn experts in houding en beweging. Onder onze begeleiding werkt u aan het herstel van de balans tussen spanning en ontspanning. Wij maken u tevens bewust van uw houding en manier van bewegen in relatie tot uw klachten.

Stap 1: Ontspannen en verbeteren houding

Eerst leert u het verschil tussen (spier)spanning en ontspanning. De doorbloeding van de overmatig gespannen spieren wordt bevorderd door de spieren afwisselend aan te spannen en te ontspannen. Afhankelijk van de oorzaak zijn er verschillende oefeningen mogelijk. Omdat stress een negatieve invloed op de hoofdpijn heeft, wordt u bijvoorbeeld geleerd hoe u op lichaamssignalen kan reageren en hoe u het beste met stress kunt omgaan. Ook het aanleren van een gunstig adempatroon is hierbij van belang. Een ander voorbeeld is het aannemen van een gezonde houding. Het accent ligt hierbij op de stand van de schouders en hoofd en de strekking van wervelkolom en nek. Er worden spierversterkende oefeningen gedaan: de spieren die zorgen voor de gunstige houding moeten versterkt worden, zodat de overbelaste spieren meer kunnen ontspannen.

Stap 2: Toepassen in uw dagelijks leven

Als de spierbalans verbeterd is en u zich een minder belastende houding eigen heeft gemaakt, wordt de aandacht gericht op uw bewegingspatroon in het dagelijks leven. Het is immers belangrijk dat u zich bewust bent en blijft van spanning en ontspanning en dat u uw spieren niet meer belast dan nodig is. Bewegingsoefeningen sluiten zoveel mogelijk aan op uw persoonlijke situatie. Oefeningen, houdings- en bewegingsadviezen die u krijgt, zijn gemakkelijk te integreren in uw dagelijkse activiteiten, thuis en op het werk.

Geen verwijzing nodig

Uw huisarts, medisch specialist of bedrijfsarts kan u naar de oefentherapeut verwijzen. Maar u kunt ook direct –zonder verwijzing– bij ons terecht. Aanmelden kan via het online formulier, of door ons te bellen via 020-6104114.

Vergoeding door zorgverzekering

Als u een aanvullende zorgverzekering heeft afgesloten, dan wordt oefentherapie volledig vergoed. Het aantal behandelingen is afhankelijk van het door u gekozen aanvullende pakket; informeer bij uw zorgverzekeraar of raadpleeg uw polis. Meer over vergoedingen